onsdag 26. august 2009

Kjente dekorer fra Feyer og Egersund: "Fjordlandskap"


På forsiden av boken "Gammelt norsk stentøy" av Randi Gaustad er det avbildet en tallerken med blå dekor. Ved første øyekast kan denne dekoren fremstå som litt "engelsk". Jeg har sett mange forskjellige varianter fra engelske produsenter som likner svært mye på denne. Første gangen jeg selv fikk tak i en asjett med denne dekoren, trodde jeg selv det dreide seg om en engelsk asjett før jeg snudde den og fikk se Feyer-stempelet.
Dekoren er såvidt jeg vet bare trykket i blått. Selve motivet skildrer et fjordlandskap, hvor man ser et par mennesker, noen sauer en tømmerstue og et skip ute på fjorden- et riktig idyllisk motiv alstå. Rundt midtmotivet finner man en blomsterbord, som er den samme man finner i kombinasjon med dekorene "Øvre Telemarken" og "Randsfjorden".
Dekoren ble nok gravert en gang på 1870-tallet og var trolig ikke i bruk så alt for lenge(muligens til begynnelsen av 1880-årene).

2 kommentarer:

Sissel sa...

Utrolig flott og spennede blogg du har.

Blå-hvit samlemani sa...

Kjempeflotte blå tallerker. Jeg har litt Egersund jeg også, men syns i grunnen at her hvor jeg bor blir tingene priset opp noe helt enormt med den begrunnelsen at det tross er alt Egersund. Det er synd i grunnen.

Så utrolig mye spennende og flott du har samlet her.